در 56 كيلومتري شمال شرقي شيراز و 3 كيلومتري شمال تخت جمشيد در سمت راست جاده و روبروي جاده منتهي به نقاش رستم ، در فاصله اي به ظاهر كوه قرار دارد. در ابتدا غار خواهد بود شما مي توانيد 4 برج تسخير از خرد ، يكي از مهمترين آثار باقيمانده از اوايل امپراطوري ساساني را مشاهده كنيد.
اين مكان با نام نقاشر شناخته مي شود و دليل نام آن نيز ناشناخته است ، اما فورسات الدوله شيرازي آن را به عنوان نقش قهرمان در كارهاي الاجام توصيف مي كند.
در منطقه رجب چندين دوره ريزش برج از دوره ساساني وجود دارد كه زنده مانده است. اين مجسمه ها در اطراف اردشير اول ، شاپور اول و كارتيه پاستور بودند. آرايش و لباس آن دوره در اين نقش ها مشهود بود اما نقش اهورامزدا و چهره پادشاه ساساني در حمله عرب ها از بين رفت.
به نظر مي رسد كه پادشاه اشكاني خيلي علاقه اي به ساختن زير زمين هاي آرامش بخش نداشت و فقط امدادهاي پادشاه محلي در جنوب غربي ايران باقي مانده است. (عمدتاً در كوشستان) با از دست دادن سلسله اشكانيان و به قدرت رسيدن امپراطوري ساساني ، آرامگاههاي اساسي دوباره شكوفا شدند.
تمركز پادشاه ساسانيان در بزرگداشت وقايع مهم سلطنت آنها ، از جمله تاجگذاري و پيروزي در جنگ ، بيشترين توجه را نشان مي دهد.
اردشير بابكان ، بنيانگذار سلسله ساسانيان ، پنج ستون آرامگاهي را به منظور گراميداشت پيروزي خود بر اردوان پنجم (آخرين پادشاه اشكاني) و گرفتن دهيم شاهي از اهورامزدا در مكانهايي مانند نقبروب ، نقوش رستام و فيروزآباد ايجاد كرد.
شاپور اول (جانشين اردشير بابكان) و كارتيه (كاهن مقتدر اوايل ساسانيان) نيز الگوي مشخصي را در اين سايت ايجاد كرده اند.
چرا اين مجموعه نقاش رستم ناميده مي شود؟
در نقوش ساساني ، اين مجموعه با يك انسان بزرگ و توانا حك شده است ، و به دليل اينكه در فرهنگ ايراني افرادي كه اسكلت احمق رستم را در اينجا مي نامند ، به آن كاغذ رستم گفته مي شود.
مقبره پادشاه هخامنشي
از سمت راست به چپ ، اين مقبره ها از خشايارشا ، داريوش بزرگ ، اردشير يكم و داريوش دوم سرچشمه مي گيرند. در مقبره داريوش يك كتيبه بزرگ كونيفرم وجود دارد كه حاوي نمازها و مباحث مذهبي داريوش من ذكر كردم. نام كشورها و سرزمينهاي فرعي او و بسياري از راهنماييهاي معنوي در اين نوشتارها.
در كف كوه بسياري از منبت كاري هاي زيبا از دوره ساسانيان ، از راست به چپ وجود دارد: - تاجگذاري نارسي (294-304 ميلادي) ، فرزند ساسانيان شاپور ، اولين كسي كه حلقه شهرياري را از آناهيتا ، خداي آب دريافت كرد (شاپور دوختك ، همسر ناريسي). - كاغذ دوم كه در زير مقبره داريوش بزرگ يافت شده است شامل دو مقاله است كه پيروزي بهرام دوم (273-294 ميلادي) بر دشمنان او را نشان مي دهد. - نقش سوم ، زيباترين ، اسراف آميزترين و پر افتخارترين نقش دوره ساسانيان نشان از شكوه و عظمت ساپور اول (279-270 ميلادي) ، پادشاه ايران دارد كه قبل از زمين رومي والريني زانو مي زند. - نقش چهارم نشان دهنده پيروزي هرمز دوم (302-309 ميلادي) بر دشمنان وي است. در بالاي اين كاغذ اندازه هاي ديگر ديده مي شود. - نقش پنجم به احتمال زياد تصويري از شاپور دوم (309-379 ميلادي) است. - ششمين نقش مربوط به دوره ايلاميان (700 سال قبل از ميلاد مسيح) و نقش بهرام دوم (274-294 ميلادي) در نقش ايلامي ها با افراد خاص و نزديكان مستند شده است. هنوز اثري از كاغذ ايلامي ديده مي شود. -نقش نهايي تاجگذاري اردشير بابكان (224-239 ميلادي) ، اولين پادشاه ساساني بود كه حلقه شهرياري را از اهورامزدا دريافت كرد.يكي ديگر از بناهاي تاريخي نقشaq رستم ، يك سازه سنگي مستحكم و محكم به نام كعبه زرتشت است و يكي از مهمترين آثار منحصر به فرد دوره هخامنشي است. درباره اين بنا نظرات مختلفي وجود دارد.در نقاش رستم آثار ديگري همچون چاه و دو دودكش سنگي مربوط به دوره ساسانيان را مي بينيد.
نقش اول
اين منطقه بزرگ ، بدون پرده و قابل رويت شايد از اواخر دوره ساساني آماده شده است تا يك واقعه تاريخي را حك كند ، اما فرصتي براي تكميل آن داده شد. طول اين خانه 10 متر و 5 متر ارتفاع و حدود 2 متر از سطح زمين است.در وسط اين بخش بي حجاب بيست سطر كتيبه هاي فارسي وجود دارد كه بسيار جديد و يك نامه سرمايه گذاري است. در ارتباط با "محمد رفيع خان ، ابن الخان العظيم" ، لازم به ذكر است كه اين كتيبه در بسياري از مراجع و حتي بر روي علائم بعدي اثر ذكر شده است: "تقسيم مصرف آب براي اراضي زراعي در نزديكي نقش رستم"
نقش دوم
تاجگذاري نرگس (294-304 ميلادي)نارسي ، فرزند شاپور اول و يك فرمانرواي ارمني ، عليه بهرام سوم ، فرزند بهرام دوم و نوه بهرام اول (نوه وي) در سال 294 قيام كرد و تاج و تخت ايران را صعود كرد. اين نقش راك بسيار مشهور تاجگذاري نارسي را به تصوير مي كشد. بين او و نقش زني كه تاج را مي پوشيد ، يك حلقه سلطنتي وجود داشت ، و انگار نارسي آن را از آن زن مي گرفت. اين زن در سمت راست ايستاده بود ، موهاي مجعد او در بالاي تاج كنگره و لباس بلند و آويزانش آراسته شده بود ، كمربند و در قفسه سينه و زير يقه لباس خود را بستند. تجهيزات جانبي.
نقش سوم
اين نمايشي از پيروزي بهرام دوم (274-294 ميلادي) بر دو دشمن او بود. اين كاغذ در دو صحنه ساخته شده است ، يكي با خطوط نازك از هم جدا شده است. بهرام سوار بر اسبي با چهار پا به طرف دشمن سوار شد و نيزه بلند خود را با نيرويي كه دشمن را خرد كرده بود ، خرد كرد. در پشت مريخ ، اسب سوار با پرچمي با نوارهاي افقي ، سه توپ روي بالا و دو قطعه پارچه آويز به پايين آراسته شده است. شايد اين همان پرچمي باشد كه مورخ رومي Amianus گفته است كه ساسانيان در هنگام حمله بزرگ شده و رنگ آنها مانند شعله قرمز بود.يكي از زيبايي هاي اين نقش ، حجاب پر پيچ و خم و دهان و موهاي زينتي بود و ديگري فلش بلند كه از ران راست پادشاه آويزان بود. در صحنه ، آنها يك سرباز رومي را بازي مي كنند كه به زمين كوبيده شده و زير اسب بهرام لگد مي زند.
نقش چهارم
اين نشان دهنده پيروزي ساپور اول (239-270 ميلادي) بر امپراتور روم والرين است.در زمان سلطنت شاپور اول ، سه پادشاه رومي به ايران حمله كردند. يكي نگهبان جوان بود كه در سال 242 ميلادي ترور شد ، ديگري فيليپ ، يك عرب ، كه مجبور شد اداي احترام به ساپور كند و موافقت كرد كه يك باج سالانه بپردازد و سوم والريايي بود كه در سال 262 ميلادي توسط ايرانيان اسير شد و همراه با هفتاد هزار سرباز ، ايمر و سناتور رومي. شاپور پيروزي خود را در ديوار كعبه در زرتشتي در نقش رستم توصيف كرد.شاپور در اين كتيبه گفت:والرين با ارتش ما متشكل از 29 جناح اروپايي (نام يك به يك) و هفتاد هزار نفر جنگ كرده است. نبرد بزرگي بين ما و امپراطوران والرين در حوالي آلرا و A. در جريان است. دسا ، ما امپراطور هستيم. "والرين را اسير كرديم. با دست خودمان و همه آنها را به كشور ايران منتقل مي كنيم. "
اين صحنه پيروزي شاپور يكي از زيباترين تكيه گاه هاي تاريخي در نقش رستم است و از وقايعي كه باعث غرور و افتخار ايرانيان بود ، بازگو مي كند. ساپور با يك تاج تزئين شده پارلمان بر روي اسب ها نمايش داده مي شود. فيليپ امپراتور عرب ، ماليات دهنده روم ، بر روي اسب ، زانو زد. (اين امپراتور مخالف والرين نبود.) پادشاه به پذيرش باج خود رسيد. فيليپ تاجي رومي دارد و سرش را بالاي سرش مي لرزد. هر دو دست را در حالت عفو قرار دهيد. عظمت شاه با لباس او ، جواهرات. (گردنبندها ، دستبندها و تاجها) و سبك موهاي فرفري و شانه دار و همچنين گردن زين و تيغ اسب افتخار او نشانه بزرگي است.ايستاده در كنار شاپور يكي ديگر از امپراتورهاي رومي است كه عروسك شاپور به عنوان سمبل اسير گرفتن او را در دست دارد و امپراطور اسير والري است. تسلط يك هنرمند از دوره ساسانيان ، در پشت اسب پادشاه ، تصويري از كاهن اعظم كارتيه است كه يك كلاه بيضي را كه با قيچي آراسته شده است ، پوشانده و انگشت نشانه اي از دست راست خود را براي اداي احترام به ساپور مي پوشاند و گردنبند مرواريد زينتي تزئين مي كند. دور گردنش و پوشش بالا به قسمت جلوي قفسه سينه وصل شده است.
نقش پنجم
در زير مقبره اردشير مي توانم يك مجسمه حكاكي دو نقشه ، آذر نارشه يا شاپور ذوالكتاف (310-379 ميلادي) را بازي كنند كه نقش مهمي ايفا مي كنند. اين نقش تقريباً كاملاً از بين رفته است. مقاله پايين از هرمز دوم (302-310 ميلادي) است.هرمز دوم نوه نخستين ساساني شاپور است. اين مقاله صحنه پيروزي بر دشمنان هرمز را به تصوير مي كشد ، پادشاه چهار دشمن را به قتل مي رساند و اسب هاي دشمن خود را مي كوبد. دشمنان رومي ريش ريش دار داشتند و كلاه او مانند رومي ها آرايش مانند تاج داشت.
پيكان بلند را مي توان در كنار پاي راست شاه ديد. اسب پادشاه با تزئينات پشمي و لاستيك بر روي ران اسب به زيبايي تزئين شده است. پرچم را مي توان در پشت شاه مشاهده كرد.
نقش ششم
ر زير مقبره داريوش دوم و در كعبه زرتشت ، حكاكي كاغذي مربوط به دوره ساسانيان بازديد كننده را به خود جلب مي كند. طول اين كاغذ 7.6 و ارتفاع آن است.
نقش هفتم
نقش بهرام دوم و خانواده اش حك شده در مجسمه هاي باستاني ايلامي ، اين قسمت از كوه از اوايل هزاره اول قبل از ميلاد نقشي ايفا كرده و متعلق به حاكم ايلامي است كه بعدها به دليل نقش بهرام دوم به شدت آسيب ديده است. هنوز دو بخش از اين نقش باقي مانده است: يكي در سمت راست. مردي با لباس بلند و كلاه تيز را نشان مي دهد ، و ديگري در سمت چپ نمايانگر الهه بر تخت مار است. نمونه كاملي از اين نوع مجسمه در كورنگون ممسني باقي مانده است و از بقيه نمونه ها مي توان شكل اصلي اين كاغذ گمشده را به خوبي به ياد آورد.
بهرام دوم ساسانيان (274-294 ميلادي) مقداري از مقاله ايلامي را برداشته و آن را با يك اتاق مشخص و مصور حكاكي شده در ميان متحدين و نزديكانش جايگزين كرد. تاج پادشاه با نقش يك عقاب ، پرنده مخصوص خداي بهرام ، خداي پيروزي آراسته شده است. پادشاه خيلي خوب لباس پوشيده بود و شمشير بلندي را در دست داشت تا قدرت خود را بيان كند.
آب را ذخيره كنيداين چاه يا مخزن آب يك پنتاگون غيرمعمول در پاي كوه است ، طولاني ترين ضلع آن 720 سانتي متر و 550 سانتي متر از طرف ديگر ، احتمالاً به دليل حرمت منطقه به ويژه در دوره ساسانيان. مورد نياز بازديد كنندگان از يادمان يا اسبهاي آنها
كعبه زرتشتاين
اي زيبا مكعبي شكل با كوهي روبرو شده است كه مخاطبان را به خود جلب مي كند. اعتقاد بر اين است كه در دو قرن گذشته "زرتشتي كعبه" بوده است زيرا اعتقاد بر اين است كه مربوط به زرتشتي بودن پيامبر ايران باستان است. مهارت و دقتي كه براي برش و مجسمه سازي سنگهاي سنگين سياه و سفيد در اين بنا به نمايش گذاشته شده است ، تسلط هنرمندان و سبك هاي معماري دوره هخامنشي را نشان مي دهد. من نمي دانم. اما در عين حال ، يكي از مهمترين بناهاي تاريخي ايران است. قسمت زيرين ساختمان بزرگ است. اما يك اتاق 2.5 2.5 2.5 متري در بالاي ساختمان وجود دارد كه از آن صحبت شده است. برخي آن را معبد آتش ، مكان آن و نفوذ ناپذيري مي دانند كه تا حد زيادي اين فرضيه را رد مي كند.
برخي اين را مكاني براي حفظ اسناد يا حتي محل دفن پادشاه موميايي مي دانند كه قبل از ساخت مقبره هاي آنها قرض گرفته شده بود. اما راه پله اين ساختمان و مكان باريك آن تا حد زيادي اين فرض را رد مي كند. بهترين تفسير اين است كه اين بنا به عنوان يك قبرستان ساخته شده است. اما پس از آن كه داريوش بزرگ نوع مقبره هاي سلطنتي را از ساختمانها به مقبره هاي كوهستان تغيير داد ، اين بنا براي اهداف ديگر رها شد. در مورد ساختمان ، سي مرحله احداث شده است ، قسمت فوقاني بنا در طول تاريخ توسط عابران ويران شده است.
نقش رجب
اين مكان توسط افراد محلي داده شده است.
نقش رجب شامل اسنادي از دوره ساسانيان است و يكي از مهمترين آثار دوره ساسانيان (226-642 ميلادي) در منطقه فارس و يكي از قديمي ترين آثار اين دوره در ايران ، همه دور از تخت جمشيد است. با طي كردن سه كيلومتري شمال به سمت راست جاده ، از طريق جاده نقاش رستم و در درون شكافهاي كوهستاني ، امدادهاي مختلف توجه بازديد كنندگان را به خود جلب مي كند. حكاكي ها شامل چهار نقش برجسته از تاجگذاري اردشير بابكان (226 مه) است ، چهره اي از كارتيه (كشيش بزرگ و اوليه قدرتمند ساسانيان) ، نقش ساپور اول (241-272 ميلادي) و مراسم. اولين تاجگذاري سانان ، بابونه.
به احترام او ، اردشير هنگام ورود ، حلقه خانواده سلطنتي اهورامزدا را حمل كرد. (گياه مقدس)؛ گرفتن
- جمعه ۳۱ مرداد ۹۹ ۰۱:۲۸
- ۴۶ بازديد
- ۰ نظر